Na een overlijden dient er aangifte van overlijden gedaan te worden bij de gemeente waar de uw dierbare is overleden. Bijna altijd wordt dit verzorgd door Scholtus uitvaart. Door de aangifte van overlijden bij de gemeente worden automatisch diverse instanties geïnformeerd over de nieuw ontstane situatie. In principe worden geïnformeerd:
Helaas gaat soms toch iets fout en het is uw eigen verantwoordelijkheid om na te gaan of alle instanties daadwerkelijk geïnformeerd zijn. Een aantal afdelingen binnen de gemeente wordt bijna altijd ook in kennis gesteld, zoals WOZ, rioolrecht en afvalstoffenheffing. De andere instanties dienen door de nabestaanden zelf op de hoogte gebracht te worden. Ondanks dat dit vaak als extra belasting voelt in deze toch al emotionele periode, adviseren wij wel hiermee aan de slag te gaan om eventuele onaangename verassingen te voorkomen. Om u een beetje op weg te helpen hebben wij een aantal belangrijke zaken voor u op een rij gezet.
Bankzaken
Bankzaken dienen zo snel mogelijk te worden afgehandeld. We behandelen hier de belangrijke punten.
Lees meerVerzekeringen
Bij een overlijdensverzekering of gezamenlijke zorgverzekering is het inlichten van de verzekeraar nodig.
Lees meerSocial media
Ook op social media kan het prettig zijn wanneer alle accounts worden gewijzigd of zelfs verwijderd.
Lees meer