Formaliteiten na de uitvaart
Na het overlijden wordt er, door Scholtus uitvaart, aangifte van overlijden gedaan bij de gemeente waar de dierbare is overleden. Het overlijden wordt door de gemeente geregistreerd in de BRP (basisregistratie personen). Door de aangifte van overlijden bij de gemeente worden automatisch diverse instanties geïnformeerd over de nieuw ontstane situatie. In principe worden geïnformeerd:
- Belastingdienst
- Grote pensioenfondsen
- Ziektekostenverzekeraars
- De Sociale Verzekeringsbank (AOW, ANW)
- Rijksdienst Wegverkeer
- UWV (WW, Ziektewet, WAZ, WIA, WAO, Wajong
Helaas gaat soms toch iets fout en het is je eigen verantwoordelijkheid om na te gaan of alle instanties daadwerkelijk geïnformeerd zijn.
Een aantal afdelingen binnen de gemeente worden ook in kennis gesteld.
- WOZ
- Rioolrecht en afvalstoffenheffing
De andere instanties dienen door de nabestaanden zelf op de hoogte gebracht te worden. Ondanks dat dit vaak als extra belasting voelt in deze toch al emotionele periode, adviseren wij wel hiermee aan de slag te gaan om eventuele onaangename verassingen te voorkomen. Om je een beetje op weg te helpen hebben wij een aantal belangrijke zaken voor je op een rij gezet.